تبلیغات
علوم سوم راهنمایی - چگونگی درس خواندن قبل از امتحان
 
علوم سوم راهنمایی
                                                        
درباره وبلاگ

علوم سوم راهنمایی

من امین مرآتی هستم دانش آموز سال سوم راهنمایی مدرسه ی نمونه دولتی نوآوران در کنگاور که با کمک های فراوانی که آقای گرمسیری و آقای سلیمی به من کرده اند توانسته ام این وبلاگ را نوشته و تقدیم به همه ی بچه های ایران کنم .

امین مرآتی
AminMerati24@Gmail.com
مدیر وبلاگ : امین مرآتی
نویسندگان
نظرسنجی
در چه قسمتی از علوم سوم راهنمایی مشکل دارید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


آداب قبل از امتحان

بعد از كلی تلاش و درس خواندن بالاخره نوبت به محك زدن دانسته هایتان رسیده و فردا امتحان مهمی در پیش دارید.
حتما با تصور چنین وضعیتی اولین حسی كه به شما دست می‌دهد، حس دلشوره است.

شاید حتی به این فكر بیفتید كه امشب را تا صبح بیدار بمانید و فقط درس بخوانید، اما همین كار ساده ممكن است تمام تلاش‌های شما را خراب كند و مانع از بدست آوردن نتیجه مطلوب در زمان آزمون شود.

اگرچه داشتن مطالعه كافی برای موفقیت لازم است، اما شركت در امتحان تنها نیازمند دانستن نكات درسی نیست، بلكه موارد دیگری هم هست كه رعایت آن‌ها به موفقیت شما كمك می‌كند.

برای اینكه در روز امتحان به بهترین نتیجه ممكن دست پیدا كنید، بهتر است چند توصیه ساده را به خاطر داشته باشید.

شاید اگر والدین می‌دانستند كه همه دانش‌آموزان در زمان امتحان استرس دارند، به این موضوع قدری عادی‌تر نگاه كنند. داشتن استرس پیش از آزمون یك امر طبیعی است. اما این استرس نباید از حد معمول فراتر رود.

حفظ آرامش در شب قبل از امتحان بسیار اهمت دارد. استرس و اضطراب باعث می‌شود شما نتوانید دانسته هایتان را به یاد آورید و آن طور كه دوست دارید در امتحان شركت كنید. سعی كنید به خود تلقین كنید كه تلاشتان را كرده‌اید و فردا می‌توانید همه دانسته هایتان را در امتحان به كار بگیرید.
 
از تكرار جملات منفی در ذهنتان بپرهیزید و به خود بگویید: «حتما می‌توانم موفق شوم.» البته موفقیت در امتحان فقط كسب نمره خوب نیست و شما باید متناسب با تلاشتان از خود توقع داشته باشید.

این نكته برای والدین نیز بسیار مهم است كه بدانند اگر فرزندشان در آزمون‌های قبلی نمره ضعیفی داشته، بدست آوردن نمره متوسط در آزمون فعلی برای او یك موفقیت محسوب می‌شود و باید او را تشویق كرد.

به یاد داشته باشید كه شما تنها نیستید، بنابر این برای كاهش اضطراب با والدین، دوستان یا معلمتان صحبت كنید. یكی از راه‌های كاهش اضطراب امتحان این است كه این دوره از زمان، یعنی زمان امتحانات را بخشی گذرا از زندگیتان بدانید و به خود یادآوری كنید كه زندگی پس از پایان این دوران هم ادامه خواهد داشت.

بد نیست این نكته را نیز بدانید كه بسیاری از افراد موفق، در امتحاناتشان نمرات چندان جالبی به دست نیاورده اند!

شب امتحان به مهمانی نروید و اجازه دهید ذهنتان نظم روزهای عادی را داشته باشد. ممكن است مهمانی رفتن و قرار گرفتن در یك محیط جدید شما را هیجان زده كند. ضمنا یادتان باشد كه شب امتحان با اعضای خانواده جر و بحث نكنید و از والدین و اطرافیان بخواهید محیط را تا حد ممكن برایتان آرام‌تر كنند.

تأخیر در رسیدن به محل امتحان شما را عصبی و مضطرب می‌كند، بنابر این روز امتحان قدری زودتر از خانه بیرون بروید تا زود در محل امتحان حاضر باشید. همه چیزهایی را كه باید با خود به جلسه امتحان ببرید از پیش آماده و یك بار چك كنید. این كار باعث آرامش بیشتر شما خواهد شد.

درس نخوانید!

بسیاری از كارشناسان توصیه می‌كنند شب قبل از امتحان را به آرام و منظم كردن ذهن اختصاص دهید و از درس خواندن در این شب پرهیز كنید. مواجه شدن با مطالب جدید در شب قبل از امتحان جز افزایش استرس و اضطراب شما، اثری نخواهد داشت.

اگر دوست دارید شب قبل از امتحان درس بخوانید، می‌توانید به مرور برخی از نكات و
یادداشت هایتان بپردازید ولی نباید مطالب را به زور در ذهنتان انباشته كنید. به خاطر داشته باشید كه سراغ مطالبی كه تا كنون نخوانده‌اید نروید و اگر در درس خواندن اصرار دارید، چند ساعت را به این كار اختصاص دهید، نه تمام روز را.

خوب بخوابید

پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه كم خوابی در دوران قبل از امتحان كارایی فرد را در امتحانات كاهش می‌دهد و بر خلاف آنچه اغلب دانش آموزان و دانشجویان فكر می‌كنند، كاستن از خواب شبانه به منظور مطالعه دروس، نه تنها باعث كسب نتیجه بهتر در امتحان نمی‌شود، بلكه مانع از به كار بردن تمام توان ذهنی در جلسه امتحان می‌شود.

بهتر است در دوران امتحان شب‌ها به موقع بخوابید و خواب كافی داشته باشید. این موضوع به ویژه در شب قبل از امتحان اهمیت دارد. كم خوابی باعث كاهش تمركز حواس شما می‌شود و علاوه بر آن ممكن است دیر بیدار شدن و دیر رسیدن به محل امتحان را هم در پی داشته باشد.

تغذیه سالم داشته باشید

داشتن تغذیه صحیح در دوران امتحانات می‌تواند به آرامش، تمركز و یادگیری شما كمك شایانی بكند. در طول زمان درس خواندن و نیز شب پیش از آزمون بهتر است نوشابه‌های گازدار و مایعاتی مانند چای و قهوه را كمتر مصرف كنید. این مواد تمركز ذهن شما را كاهش می‌دهند.

سعی كنید تغذیه سالم و منظم داشته باشید و هیچ وعده غذایی را حذف نكنید. حتما آب كافی بنوشید. كاهش آب بدن می‌تواند باعث سردرد، خستگی و از بین رفتن تمركز ذهنی شود.

صبح روز امتحان صبحانه را فراموش نكنید. نخوردن صبحانه كارایی مغزی شما را در زمان امتحان كاهش می‌دهد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث مانند مركبات پیش از امتحان به شما كمك می‌كند در زمان امتحان ذهن فعال تری داشته باشید.

نكته مهم دیگر تغذیه شما حین امتحان است! در امتحاناتی كه چندین ساعت طول می‌كشند، مانند كنكور، معمولا به شركت‌كنندگان خوردنی شیرین كوچكی داده می‌شود كه البته عده كمی آن را در طول امتحان می‌خورند. برای كمك به فعالیت مغزی حین امتحان بهتر است این خوردنی را یكباره یا كم كم در طول امتحان مصرف كنید.

در حین امتحان

پیش از امتحان چند نفس عمیق بكشید و امتحان را با اعتماد به نفس شروع كنید. تلقینات مثبت را فراموش نكنید. به توضیحات مسئولان امتحان خوب گوش كنید و هر سؤال را به دقت و به‌طور كامل بخوانید.

در ابتدا نگاهی كلی به برگه امتحان بیندازید و سؤالات آسان‌تر و كوتاهتر را اول جواب دهید. این كار به شما اعتماد به نفس داده و ادامه آزمون را برای شما ساده‌تر می‌كند. اگر حس كردید هیچ چیز را به یاد ندارید، هول نكنید.

همه مضطرب می‌شوند، ولی هول شدن تنها كار را بدتر می‌كند. چند لحظه قلمتان را كنار بگذارید، چند نفس عمیق بكشید و وقتی احساس آرامش بیشتری كردید، امتحان را ادامه دهید.

فكرهای بدی را كه به ذهنتان می‌آید از خود دور كنید. مطمئن باشید پس از مدت كوتاهی می‌توانید امتحان را ادامه دهید و دانسته هایتان را به یاد بیاورید.اگر نتوانستید پاسخ یك پرسش را درست به یاد بیاورید، خودتان را مجبور به پاسخ دادن به آن نكنید.

اصرار بر این كار فقط باعث خواهد شد تا شما آرامش خود و وقت جواب دادن سؤالات دیگر را از دست بدهید. مایوس نشوید. ممكن است سؤال‌های دیگری در پیش داشته باشید كه بسیاری از آن‌ها به راحتی و در زمان كوتاهی پاسخ داده شوند.

همچنین در عوض می توانید به پرسش‌های دیگر برسید .پاسخ به سؤال های سخت را هم، به پایان امتحان موكول كنید. موفق باشید.

 تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچك » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net كلیك كنید

1 -خواندن همراه با نوشتن
مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. بایدبا چشمان خود مطالب را خواندو در زمان مورد نیاز آنرا بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یاداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یا دگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز خصوصا قبل از امتحان بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.
2- خط کشیدن زیر نکات مهم
این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر باشد. ولی روش کاملی برای مطالعه نیست زیرا در این روش بعضی افراد به جای اینکه تمرکز و توجه به یاد گیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیرنکات مهم می گرددحد اقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را خواند و مفهوم را کاملا درک کرد و سپس زیر نکات مهم خط کشید نه آنکه در کتاب به دنبال نکات مهم گشت تا زیر آن خط کشید.
3- حاشیه نویسی
این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روش مهمی برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می توان برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار هستند مورد توجه قرار داد.
4 -خلاصه نویسی
در این روش مطالب درک شده به صورت خلاصه بر روی دفتر یاداشت می شود که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد زیرا که در این روش ابتدا مطالب درک شده سپس یادداشت می شود اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست.
5- کلید برداری
کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است در این روش بعد از درک مطالب بصورت کلیدی نکات مهم یادداشت می شود و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحترین، بهترین و پر معنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن مفهوم جمله تداعی شده و به خاطرآورده می شود.
6 -خاقیت و طرح شبکه ای مغز
این روش بهترین شیوه برای یا گیری خصوصا فرا گیری مطالب درسی است.در این روش نکات مهم مطالب پس از درک حقیقی آنها بصورت کلیدی یاد داشت می شود و سپس کلمات کلیدی بر روی طرح شبکه ای مغز نوشته می شود.در واقع مطالب به بهترین شکل ممکن سازمان دهی می شوند. و نکات فرعی و اصلی مشخص می گردد تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای مراجعه شود و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور کرد. این روش درصد موفقیت محصلان را تاحدود بسیار زیادی افزایش می دهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند و باز ده مطالعه را افزایش می دهد.
7-شرایط مطالعه
شرایط مطالعه مواردی هستند که با دانستن، به کار گیری و یا فراهم نمودن آنها می توان مطالعه ای مفید تر با باز دهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به محصلان می آموزد که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرند،د ر حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازند و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسند که با دانستن آنها می توان با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کرد و مطالعه ای فعال تر داشت
الف) برنامه ریزی
یکی از عوامل اصولی موفقیت داشتن برنامه منظمدر مطالعه است
ب) وقت شناسی
مناسب ترین زمان برای مطالعه صبح ها و یا ساعات دیگر روز قبل از صرف غذاهای چرب و سنگین است حد اکثر زمانی که افرد می توانند فکر خود را بر روی موضوعی متمرکز کنند بیش از سی دقیقه نیست یعنی باید سعی شود حدودسی دقیقه بر روی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالب یاداشت کردوحدود ده الی پانزده دقیقه استراحت نمود سپس مجددا به همین روال شروع به مطالعه کرد.
ج) نظم و ترتیب
اساس هر کاری به نظم و ترتیب آن بستگی دارد.مطالعه هم اگر با نظم و ترتیب و از آسان به مشکل باشد کار یاد گیری به سهولت انجام می گیرد.
د)حفظ آرامش
آرامش ضمیر نا خود آگاه را پویا و فعال می کند. آرامش خاطرو
 نداشتن استرس عامل بزرگی در یاد گیری محسوب می شود.
و) تغذیه مناسب
تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد بهتر است به هنگام مطالعه یا امتحانات از سبزیجات و میوه ها ی تازه بیشتر استفاده شود و از مصرف موا د گوشتی و غذاهای پر چرب خود داری شود.خوردن مغز های خشک مثل مغز گردو، بادام، فندوق و......... به تقویت حافظه کمک می کند.
ه) ورزش و سلامتی
ورزش کلید عمر طولانی یست و عقل سالم در بدن سالم است ورزش و تحرک حافظه و یاد گیری را تقویت می کند.
ی) خواب کافی
خواب نیز فراگیری و حافظه را تقویت می کند. کسانی که در طول روز دائما در حال چرت زدن هستند قطعا از مطالعه استفاده کافی را نخواهند برد پس خواب کافی و مناسب در ایام امتحانات توسعه می گردد.





نوع مطلب : سوم راهنمایی، علمی تحقیقاتی، علوم تجربی، 
برچسب ها :